תכני העשרה אודות צפת וסביבתה

התפצלות הספירות

דן וינוקור - מחבר הספר סודות השפה העברית ומדריך ברוח צפת

בכדי להתחיל להעמיק בקשר שבין חכמת הקבלה ולשון הקודש, ראוי תחילה להתבונן בקשר השורשי שבין עשר הספירות והאותיות, המבוסס על מהות 'התפצלות הספירות', מעשר ספירות לאלף ספירות. ובכן, כותב הרב אשלג זצוק"ל, בתלמוד עשר הספירות, הסתכלות פנימית, פרק ט', סעיף צו' כי – 'כל ספירה … אנו מוצאים בה עשר ספירות פרטיות. וכשלוקחים שוב ספירה אחת, מאותן העשר ספירות הפרטיות, אנו מבחינים גם כן, עשר ספירות שהן פרטי פרטיות בערך הספירה הראשונה. וכן אם לוקחים ספירה אחת מהספירות של פרטי הפרטיות שוב, מוצאים בה עשר ספירות … וכן עד אין קץ'. פירוש הדברים, שכל אחת מאותן 'עשר ספירות', כוללת בתוכה גם כן את כל אותן עשר ספירות. כך שעשר הספירות עצמן, כוללות בתוכן יחד 'מאה ספירות'. וכן כל אותן 'מאה ספירות', גם כן כוללות בתוכן את כל אחת מעשר הספירות הנ"ל, כך שאותן 'מאה ספירות', כוללות יחד בתוכן 'אלף ספירות'. וכך ממשיכה התפצלות הספירות עד אין קץ. כלומר, שאם ניקח למשל את הספירה הראשונה שהיא 'ספירת הכתר', ונחלק אותה לעשר הספירות הנ"ל, אזי נקבל 'עשר ספירות', שהן : כתר שבכתר, חכמה שבכתר, בינה שבכתר, חסד שבכתר גבורה שבכתר, תפארת שבכתר, נצח שבכתר, הוד שבכתר, יסוד שבכתר, מלכות שבכתר. וכך נוצרות למעשה 'עשר ספירות', שהן תחת ספירת הכתר. וכך מתפלגת גם הספירה השניה שהיא 'ספירת החכמה' לעשר ספירות, שהן : כתר שבחכמה, חכמה שבחכמה, בינה שבחכמה וכו', עד מלכות שבחכמה. ועל זו הדרך, כל עשר הספירות, כל אחת בעצמה בנויה מכל עשר הספירות הנ"ל. ולפיכך מובן שמההתפלגות הנ"ל, מתקבלות כאמור 'מאה ספירות'. מהספירה הראשונה שהיא 'כתר שבכתר' עד הספירה האחרונה שהיא 'מלכות שבמלכות'. וברובד פנימי יותר, כל אחת מאותן 'מאה ספירות', מתחלקות גם הן לאותן עשר ספירות, ויוצרות בכך 'אלף ספירות'. שהרי מאה ספירות, כפול עשר ספירות הכלולות בכל אחת מהן, נותנות יחד אלף ספירות. ברובד זה, ספירת 'כתר שבכתר' למשל, שהיא הראשונה מתוך 'מאה הספירות' שברובד הקודם תהיה כלולה בעצמה מעשר ספירות, שהן : כתר שבכתר שבכתר, חכמה שבכתר שבכתר, בינה שבכתר שבכתר, חסד שבכתר שבכתר, גבורה שבכתר שבכתר, תפארת שבכתר שבכתר, נצח שבכתר שבכתר, הוד שבכתר שבכתר, יסוד שבכתר שבכתר, מלכות שבכתר שבכתר. וכן הלאה שגם כל שאר הספירות, מאותן 'מאה ספירות' הנ"ל, תהא מחולקת לעשר ספירות, ויחד, מתקבלות 'אלף ספירות' כאמור. ולפיכך מובן, כי ברובד זה, כל ספירה מעשר הספירות המקוריות, תכלול בתוכה 'מאה ספירות'. כלומר שיהיו 'מאה ספירות של כתר', 'מאה ספירות של חכמה', 'מאה ספירות של בינה' וכו', עד 'מאה הספירות של מלכות', אשר יחד, נותנות הן 'אלף ספירות' כאמור. אשר הראשונה שבהן תהיה ספירת – 'כתר שבכתר שבכתר', והאחרונה שבהן, תהיה ספירת – 'מלכות שבמלכות שבמלכות'. וכדי להשיב הדברים אל הלב, מצורף להלן תרשים המסמל את תחילת ההתפצלות של ספירת הכתר אשר על דרך זו כאמור,מתפצלות גם כל שאר הספירות.

נגישות
לוגו של וואטסאפ