והנה, על אף שהספירות מתפצלות עד אין סוף, קיים גבול למספר הספירות בהן עוסקת לשון הקודש בפועל. גבול זה נקרא 'שלימות אלף הספירות', אשר מסמלות את שלימות 'אור אינסוף', כפי שיתבאר להלן. מהות זו מתבטאת בשלושת הרבדים המספריים של האותיות, אשר נחלקים בלשון הקודש לשלשה, והם : 'רובד האחדות', 'רובד העשרות', 'רובד המאות'. כלומר, שכל רובד של אותיות בנוי מעשר אותיות, אשר מקבילות לעשר הספירות. האותיות השייכות לרובד האחדות מסמלות את עשר הספירות המקוריות. האותיות השייכות לרובד של העשרות, מסמלות את התפצלות עשר הספירות למאה ספירות. והאותיות השייכות לרובד המאות מסמלות את התפצלות מאה הספירות לאלף ספירות. כפי שניתן לראות בטבלה דלהלן : א=1 ב=2 ג=3 ד=4 ה=5 ו=6 ז=7 ח=8 ט=9 י=10 י=10 כ=20 ל=30 מ=40 נ=50 ס=60 ע=70 פ=80 צ=90 ק=100 ק=100 ר=200 ש=300 ת=400 ך=500 ם=600 ן=700 ף=800 ץ=900 א=1000 ולפיכך ניתן לראות, כי מהאות א' עד האות י', אלו האותיות השייכות לרובד האחדות. כאשר האות י' הנה למעשה גם האחרונה שברובד האחדות, וגם הראשונה ברובד העשרות. ומהאות י' עד האות ק', אלו האותיות השייכות לרובד העשרות. ומהאות ק', אשר הנה האחרונה בעשרות והראשונה במאות, עד האות א', אלו האותיות המסמלות את רובד המאות. וקל לראות, כי האות העשירית במאות, המסמלת את המספר – '1000', הנה האות א'. אות זו למעשה חוזרת על עצמה פעמיים, גם בתור האות הראשונה אשר ערכה הוא = '1', וגם בתור האות האחרונה, אשר ערכה הוא '1000'. וצריך להבין את הטעם להנ"ל. הקשר הפשוט בין האות 'אָלֶף' והמספר 'אֶלֶף', הנו כמובן היותן כתובות בצורה זהה. קשר זה נרמז בפסוקים רבים בתורה, בהם המספר אלף, כתוב כשמה של האות א'. למשל בספר במדבר, פרק ג' פסוק לט', דכתיב – "כָּל פְּקוּדֵי הַלְוִיִּם … כָּל זָכָר מִבֶּן חֹדֶשׁ וָמַעְלָה, שְׁנַיִם וְעֶשְׂרִים אָלֶף". וכן מובא במגלת אסתר, פרק ט', פסוק טז', דכתיב – "וּשְׁאָר הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ, נִקְהֲלוּ וְעָמֹד עַל נַפְשָׁם, וְנוֹחַ מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהָרֹג בְּשֹׂנְאֵיהֶם, חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אָלֶף". ועוד קיימות דוגמאות רבות לעניין זה בכתבי הקודש. *מהות זו כבר התבארה כידוע במאמר 'פלא'. עם זאת, עומק הקשר שבין האות 'אלף' ומהות 'אלף הספירות', נובע ממה שהתבאר במאמר 'היסוד פר', כי האות א', אשר ערכה '1', מסמלת את 'אחדות אור הבורא בבריאה', ולכן הבורא בעצמו נקרא על שמה 'אלופו' של עולם. והנה ידוע, כי בעצת הנחש, נפלה הדעת בעולם, וירדה מדעת של גן עדן, המסמלת את אחדות הטוב לעץ הדעת טוב ורע. ומעת הזאת, התנפץ כביכול כוח הטוב האחד, לשני כוחות טוב ורע, כמבואר רבות לעיל. ולפיכך, את ראשית הפירוד בבריאה, מסמלת האות ב', אשר ערכה המספרי הנו = 2. ולכן האות ב', מכונה גם בשם האות השניה, כי 'שני' מלשון 'שינוי', שהרי כל זמן שהייתה האות א' לבדה, אזי לא היה שינוי במציאות הרוחנית, אך כשבאה האות ב' השונה מהאות א', אזי בא שינוי ופירוד לעולם. והנה ידוע, כי ככל שעולים בסדר האותיות, עולה ערכן המספרי, וכביכול מתרחקות האותיות מהאות א', ובכך מסמלות הן למעשה את המשך ההתרחקות מהאות א'. עד שמגיעים לחמש האותיות האחרונות, שהן האותיות – 'ך,ם,ן,ף,ץ' הסופיות, אשר ערכן המספרי הנו הגבוה ביותר,ובכך מסמלות הן את הריחוק הגדול ביותר ממהות אחדות האור. ולכן, חיבור כל האותיות הנ"ל, יוצר את המילה – 'כמנפץ'. לרמז, כי כאשר אין האדם זוכה לראות את אחדות הבורא במציאות, ומרגיש כי יש עוד כוחות בעולם מלבד כוח הבורא, אזי הוא למעשה 'כמנפץ' בדעתו את מהות אחדות הבורא. לעומת זאת, מי שמחובר בדעתו אל האחד הפשוט, הנרמז באות 'אלף', המסמלת את 'אלופו' של עולם, אזי מחובר הוא למציאות השלימות שאין בה ניפוץ, שהיא 'שלימות כל אלף הספירות'. ומבטל הוא את מהות הניפוץ שהכניס הנחש לבריאה. ככתוב בשיר השירים, פרק ח', פסוק יב' – "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה", שהן סוד האלף ספירות המסמלות את שלימות האור של המלך שלמה, המסמל בפנימיות התורה את מהות השלימות, כפי שיתבאר להלן. ועוד יש לומר, שבדרך כלל אנו סופרים את כלל האותיות בתור 27 אותיות. אך אם נצרף אליהן את האות א', אשר מסמלת את האות האחרונה שברובד המאות כנ"ל כנרמז בשמה 'אלף', אזי נקבל יחד, 28 אותיות, כמניין 'כח'. וזה בחינת מה שכתב דוד המלך בתהילים פרק קיא', פסוק ו' כי – "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ", שהן 'כח' האותיות, היוצרות את לשון הקודש, אשר בכוחה להביא את האדם להכיר באחדות הבורא, שזה כוחו האמיתי. ועוד נראה לומר, שכיון שהאות אלף הנה האות הראשונה, אזי הנה בבחינת האות הבכורה. וידוע כי לבכור יש ברכה מיוחדת, שמקבל הוא כפול מכל האחים. כנרמז בערך המספרי של השורש 'בכר', אשר הנו '222'. ולכן גם האות א', שהיא האות הבכורה זכתה לברכת הבכור, כיון שזכתה היא לסמל שתי אותיות במהות הספירות, גם את הראשונה וגם את האחרונה.