בתי כנסת בצפת העתיקה

בלב העיר העתיקה של צפת, בתוך ק"מ רבוע אחד בלבד ישנם כ-20 בתי כנסת. חלקם גדולים ומפוארים, חלקם צנועים ופשוטים. לכל אחד מהם סיפור מיוחד משלו. בואו לגלות את סיפורם המיוחד.

בית כנסת אבוהב

20181017_150250-01

בית כנסת אבוהב -בית הכנסת שנבנה במאה ה-16, נקרא על שם ר' יצחק אבוהב, חכם ספרדי מהמאה ה-15.
בכותל הדרומי, הפונה לירושלים, יש שלוש ארונות קודש. בארון הימני שמור ספר תורה עתיק "ספר אבוהב", אשר נכתב על ידו, ותלמידיו העלוהו לצפת. קדושתו של הספר רבה ומוציאים אותו רק שלוש פעמים בשנה: ביום הכיפורים, בשבועות ובראש השנה. הוא נחשב לאחד מספרי התורה הקדומים ששרד בשלמותו.
על כיפת בית הכנסת יש עיטורים וסמלים, המתארים כלי נגינה ששימשו בבית המקדש, סמלי השבטים וארבעה כתרים: כתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות, ואליהם נוסף כתר ייחודי לצפת 'כתר קרובה הישועה', לציון הציפייה למשיח

בית כנסת האר"י האשכנזי

על פי המסורת מקומו של בית הכנסת הוא "חקל תפוחין קדישין" (שדה התפוחים הקדושים) – מקום השדה הפתוח שבו האר"י ותלמידיו היו יוצאים לקבל את השבת.
זמן בנייתו של בית הכנסת אינו מבורר כל צרכו. מעל הכניסה לבית הכנסת היה מונח שלט אבן ובו כתוב "חקל תפוחין קדישין, מה נורא המקום הזה, בית המדרש הגדול מרבינו האר"י הקדוש". לפי שלט זה הוקם בית הכנסת לזכרו של האר"י בשנת של"ח(1578) שש שנים אחרי פטירתו.
הדבר הבולט בתוך בית הכנסת הוא ארון קודש גדול ממדים המתנשא לגובה רב, והמגולף בעץ זית. בארון פיתוחים צבעוניים ובהם מוטיבים של סמלים יהודיים, צמחים, בעלי חיים ועוד.
הכתר מעל הארון מכוון כלפי הקהל הנמצא בבית הכנסת , ובכך מסמל שכל אדם שמשתדל ומשקיע בלימוד ותיקון מידות ראוי לשאת כתר על ראשו.

בית כנסת אבריטש

20191017_112213-01

אבריטש – בית הכנסת אבריטש נבנה ע"י האדמו"ר רבי אברהם דב מאבריטש לאחר שעלה לצפת מגליציה בשנת תקצ"ב לערך (1833) עם תלמידיו. ברעידת האדמה הגדולה נשאר עומד על תילו חלק מבית הכנסת שבו עמד האדמו"ר והורה לחסידיו להתקבץ מסביב הארון הקודש וכך הם ניצלו. לאחר רעידת האדמה שגרמה למות יהודים רבים ולהרס רוב הבתים, עמד האדמו"ר עם תלמידיו כחומה בצורה ואמרו: "לא נזוז מצפת". הם חיזקו את האנשים שנשארו, סייעו לבנות את ההריסות ודאגו להמשך הישוב היהודי בצפת.

בית כנסת האר"י הספרדי

עתיק, פשוט, ואותנטי. ממוקם באזור העתיק ביותר בצפת, מעל בית העלמין. מתאים רק למשפחות שמגיעות עם רכבים פרטיים (ולא עם אוטובוס)

בית כנסת רבי יוסף קארו

20180624_141026-01

ממוקם בלב סמטת הגלריות. המונגש ביותר מבין שאר בתי הכנסת. עתיק, יפה ואותנטי 

בית כנסת אלשיך

בית כנסת האלשיך הוא בית כנסת העתיק ביותר בצפת הקרוי על שמו של רבי משה אלשיך שלימד והתפלל בו.
רבי אלשיך היה דרשן ספרדי נודע ובכל שבת בית הכנסת שאנו עומדים מולו היה מלא באנשים. מסורת צפתית מספרת שהאר"י שביקר בבית כנסת ראה שבין האנשים יושבים מלאכים ונשמות של אבותינו מהתנ"ך שהגיעו גם הם לשמוע את הדרשה.

נגישות
לוגו של וואטסאפ